سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع

شهر خلخال در جنوب‌ شرقی استان اردبیل واقع شده که طبیعت رویایی و سرسبزی دارد که تمام این زیبایی‌ها به مثابه یک تابلو نقاشی خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ شهر خلخال در جنوب‌ شرقی استان اردبیل واقع شده که طبیعت رویایی و سرسبزی دارد. مناظر بکر و بی‌نظیر جنگل‌های تالش، مراتع و روستاهای این شهر، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را همه ساله در فصل های بهار و  تابستان مجذوب آن می‌کند.

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی است، که رشته کوه‌های تالش در شرق آن از شمال به جنوب کشیده شده که مانند سدی میان دریای خزر و استان گیلان و آذربایجان قرار گرفته‌ است. به‌ طوری ‌که بر خلاف دامنه‌های شرق در دامنه‌های غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا پوشش گیاهی انبوه و چشمگیری دیده نمی‌شود.

در این شهرستان رود مهم قزل‌اوزن و شاخه‌های آن مانند شاهرود آرپاچای و شنگ‌آباد به طرف جنوب جریان داشته و سرانجام به دریای خزر می‌ریزد.

این منطقه از لحاظ آب و هوا دارای تابستان های معتدل و زمستان های سرد است به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی و شرایط کوهستانی این منطقه دارای جالبترین منابع آب‌های گرم معدنی است، که مهم‌ترین آن‌ها آب گرم معدنی خلخال سویی با نام محلی "ایستی‌سو" در بخش سنجد در فاصله شهرهای گیوی و خلخال و ابگرم "تیل" در بخش شاهرود می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری خلخال در یک نگاه

جاده گردشگری اسالم_خلخال: جاده گردشگری اسالم به خلخال، مسیری پیچ در پیچ سرسبز و رویایی است که استان‌های اردبیل و گیلان را به هم متصل می‌کند.

وقتی که وارد این جاده می‌شوید، با طبیعتی بکر و دست ‌نخورده، جنگل‌های انبوه، زندگی روستایی، عسل‌های ناب، آبشارها و دریاچه‌های افسانه‌ای، دشت‌های وسیع و گل‌ها و گیاهان نایاب روبه‌رو خواهید شد.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

در طول مسیر جاده از چشم‌اندازهای فوق العاده‌ای می‌توانید لذت ببرید چرا که جاده اسالم به خلخال بقدری زیبایی محسورکننده و حیرت‌آوری دارد که سالانه به ویژه در فصول بهار و تابستان، معبر میلیون‌ها گردشگر و توریست می‌باشد.

دریاچه نئور: دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب‌ شرقی اردبیل به سمت خلخال جای گرفته است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و استثنایی این منطقه محسوب می‌شود.

این دریاچه از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود که در فصل بهار به یکدیگر می‌پیوندند و یک دریاچه واحد با عمق پنج متر را به وجود می‌آورند.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

گرچه آب دریاچه نئور بیشتر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هر سال در فصل بهار گردشگران با چادر زدن در کنار این دریاچه هم از طبیعت اطراف و پیرامون آن لذت می‌برند و برای ماهیگیری از این دریاچه استفاده می‌کنند.

آبشار نره‌گر: این آبشار در روستای اسبو و در ۳۰ کیلومتری شمال جنوب شرقی خلخال در استان اردبیل واقع شده‌ است.

آبشار زیبای نره‌گر در ارتفاع یک هزار و ۹۰۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار دارد که وجود درختان انبوه گردو در این منطقه به وضوح دیده می‎شود و بر زیبایی طبیعی این منطقه بشدت می‌افزاید.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

چمنزارها و مراتع زیبا، با گل‌های رنگارنگ در حوالی این آبشار جاذبه‌های بی‎نظیری را به این منطقه بخشیده است. پس از گذر از داخل روستا و طی مسیری در حدود ۲ کیلومتر بصورت پیاده، آبشار نره‌گر از لابه لای کوهستان و صخره‌های تو در تو رفته نمایان می‌گردد.

جالب است بدانید که منبع آب این آبشار از برف زمستانی باریده شده بر فراز کوههای که این آبشار در دامنه آن جریان دارد تامین می‌شود.

روستای گردشگری کزج: روستای گردشگری کزج از جمله جاذبه‌های گردشگری بخش خورش رستم شهر خلخال به شمار می‌رود که در ساحل شرقی و در دامنه کوه مشرف به رودخانه قزل اوزن واقع شده است.

این روستا از جمله ۱۰ روستایی در کشور بوده که دارای بافت با ارزش با معماری سنتی است.

معماری روستای گردشگری کزج شباهت زیادی به روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان دارد و گفته می‌شود که برخی از مردم ماسوله به علت شباهت‌‌های زیاد این روستا به ماسوله، از آن به‌ عنوان ییلاق خود استفاده می‌کنند.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

به گفته صغری فرشی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان، ایجاد اقامتگاههای بومگردی در این منطقه و روستای توریست‌پذیر باعث شده تا گردشگران در سفر به استان اردبیل فرصت سفر به این روستا را از دست نداده و از نزدیک طبیعت زیبا و منحصربفرد روستای کزج را شاهد بوده و از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی این روستا استفاده و دیدن کنند.

روستای سرسبز برندق: روستای گردشگری برندق در میان دره‌ای سرسبز و چشم‌نواز در بخش خورش رستم شهر خلخال قرار گرفته است.

طبیعت زیبای باغ‌ها، آبشاری دل‌انگیز  و رودخانه‌ای که از میان روستا می‌گذرد و همین طور بناهای تاریخی که در هر گوشه از آن خودنمایی می‌کنند، از جمله جذابیت‌های این روستا به شمار می‌روند.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

این روستا نیز همچون روستای گردشگری کزج گردشگران زیادی را در ایام تعطیلات نوروز و خصوصا تابستان در خود جای می‌دهد.

قلعه خشتی باصلابت گیلوان: قلعه خشتی گیلوان در روستای گیلوان در محوطه‌ای وسیع، بدون پوشش گیاهی در شهر خلخال قرار گرفته است.

این بنای تاریخی زیبا از چندین برج که به فواصل مختلف از هم واقع شده‌اند و ارتفاع آن‌ها بر اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی کاهش یافته، قرار گرفته است.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

در کنار قلعه خشتی گیلوان، قبرستان تاریخی و قدیمی وجود دارد که از دوران اسلامی به یادگار مانده است.

یئددی دام: غار هفت‌خانه یا غار "یئددی ‌دام" در ارتفاع یک هزارو ۶۰۰ متری از سطح دریا در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غرب شهر خلخال، در روستای گرمخانه، زیر کوه واقع شده است.

این غار دارای دو دهانه ورودی است که دهانه اصلی آن در قسمت شرقی قرار دارد.

غار هفت‌خانه از هفت تالار کوچک که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفته، تشکیل شده است که ارتفاع آن‌ها به طور متوسط به ۳ متر می‌رسد.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

تفرجگاه اندبیل: تفرجگاه اندبیل که آن را با نام چشمه میر عدیل نیز می‌شناسند، در ۵ کیلومتری شرق خلخال در روستایی به همین نام در کوهپایه‌های تالش جای گرفته است.

این تفرجگاه هر سال در فصول گرم سال پذیرای گردشگران و مسافران فراوانی است. همچنین به واسطه سرسبزی و زیبایی زیاد، علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردان‌های زیادی را مجذوب خود می‌کند.

قلعه آق داغ: قله آق داغ، با ارتفاع سه هزار و ۳۰۳ متر، به‌عنوان دومین قله بلند استان اردبیل شناخته می‌شود.

دامنه‌های این کوه را گل‌های زیبای خودرو، گیاهانی نظیر ریحان و آویشن‌های کوهی احاطه کرده‌اند و از قله آن چشم‌اندازهای بی‌نظیری دیده می‌شود. همچنین به واسطه وجود مقبره‌ای به نام امامزاده سلطان سید محمود، کوه آق داغ را، امامزاده داغی نیز می‌نامند.

در ارتفاع ۲۱ هزار متری این کوه نیز چشمه‌ای جاری است که آب گوارایی دارد و مردم محلی معتقد هستند که آب آن موجب هضم سریع غذا شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

سفری به سرزمین چهار فصل ایران|شهری رویایی با جاذبه‌های بدیع؛ خلخال مناسب‌ترین گزینه برای سفر نوروزی به اردبیل است

منطقه گردشگری ازناو: منطقه گردشگری ازناو شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ‌های دل‌انگیز بوده، که چشمه زیبای ازناو موجب پدید آمدن منطقه‌ای دست نخورده و حیرت‌انگیز در این ناحیه شده است.

پنج غار طبیعی بزرگ و کوچک در سازه‌های آهکی منطقه گردشگری ازناو نیز وجود دارد که به جذابیت‌های آن افزوده است. این منطقه نیز سالانه از میلیونها گردشگر داخلی و خارجی در قسمت‌های مختلف کوه، چشمه و صخره پذیرایی می‌کند.

به عقیده کارشناس گردشگری استان آثار تاریخی و باستانی شهر خلخال در مجموع ۱۹ مورد را شامل می‌شود، که گاه قدمت بسیاری از آن‎ها به چند صد هزار سال پیش بازگشته و همه‌ساله فراخوانی برای حضور تاریخ‌نگاران، کاوشگران و گردشگران برای سفر به این منطقه داده می‌شود.

ایمانی در زمینه اقامتگاه‌های بومگردی شهر خلخال نیز گفت: وجود اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای خلخال به دلیل همسایگی با ماسوله گیلان، بر جذابیت‌های طبیعی این منطقه افزوده و این مهم می‌تواند فرصت مغتنمی برای اقتصاد و گردشگری استان محسوب شود.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت های گردشگری منطقه برای جذب و ماندگاری گردشگر را مهم عنوان کرد و افزود: مشکل ماندگاری گردشگر در استان اردبیل خوشبختانه طی یکی دو سال گذشته تا حدودی برطرف شده که لازمه این موضوع پربار ساختن زیرساختهای گردشگری در منطقه بوده که در همین رابطه تامین زیرساخت در مناطق گردشگری همچون آلوارس، ازناو و سایر مناطق گردشگری می‌تواند بسیار موثر در راستای جذب و ماندگاری گردشگر در منطقه باشد.

سوغاتی خلخال

نانهای روغنی نظیر نزیک، تل تل و چای چورگی از مهمترین سوغاتی شهر خلخال می‌باشد که طرفداران زیادی هم در بین مردم محلی در استان اردبیل دارد.

عسل طبیعی خلخال که به لحاظ بکر بودن و کوهستانی بودن منطقه مطمئنا یکی از غنی‌ترین و طبیعی‌ترین عسل‎های کشور می‌باشد و از فرآورده خاص عسل که مخصوص شهر خلخال است می‎توان به شیرعسل، هویج عسل و پرتقال عسل اشاره کرد که از دیگر سوغاتی‌های خلخال می‌باشد.

در کنار سوغاتی‌های مذکور، شیرینی‌های محلی که به دست مادربزرگ‌ها در خانه‌های خلخال پخته می‌شود و از طعم دلپذیری برخوردار است، می‌تواند انتخابی خوب برای سوغاتی مسافران و گردشگرانی باشد که خلخال را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نمودند.

صنایع دستی شهر خلخال نیز گلیم، جورابهای پشمی دست باف، شال، قالیچه  و مهمتر از همه که شهرت جهانی دارد، جاجیم این شهر است.

بیشتر مردم خلخال را با یکی از زیباترین جاده‌های ایران یعنی جاده اسالم به خلخال می‌شناسند در صورتی که اینگونه نیست؛ اما اگر شما هم از افراد طبیعت‌گرد و علاقه‌مند به طبیعت هستید، خلخال می‌تواند مناسب‌ترین گزینه پیش روی شما در سفر به اردبیل باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.